![]() |
«TASDIQLAYMAN» Akademik ishlar boʻyicha prorektor I. Gʻ. Mamajonov ________________________ «____»________________ 2025-yil |
Sunʼiy intellekt asoslari
fani boʻyicha sillabus
1. Umumiy maʼlumotlar
| Akademik daraja | bakalavr | Taʼlim yoʻnalishi | 60610300 - Kompyuter injiniringi | ||
| Oʻqish davomiyligi (yil) | 4 | Semestr | 5 | ||
| Fan nomi | Sunʼiy intellekt asoslari | Fan kodi | FAOI16MBK | ||
| Taʼlim shakli | sirtqi | Fan turi | majburiy | ||
| Taʼlim tili | Oʻzbek | Modulning davomiyligi | 15 hafta | ||
| Fanga ajratilgan kredit | ECTS: 6 | Baholash shakli |
oraliq: ogʻzaki joriy: davomat, vazifa/topshiriq va test yakuniy: test |
||
| Ajratilgan akademik soat hajmi | 180 | Auditoriya soatlari taqsimoti | maʼr | amal | |
|
22 (aud) |
158 (must) |
12 | 10 | ||
2. Fan maqsadi
Sunʼiy intellekt (SI) haqida tushuncha, uning zamonaviy texnologiyalardagi oʻrni, SI asoslari fanining vazifalari va asosiy tarkibiy qismlari, SI algoritmlarini rivojlantirish usullari, taʼlim va amaliyotda SIga qoʻyiladigan talablar hamda ijodiy yondashuvlarni boshqarish yoʻllari haqida bilim berish va ulardan foydalana olish oʻrganadi.
3. Fanni oʻzlashtirish uchun zarur boshlangʻich bilimlar
1. Hisob (CALC18MBK)
2. Diskret tuzilmalar (DSST16MBK)
3. Dasturlash (PROG16MBK)
4. Ma’lumotlar bazasi (DTBS16MBK)
5. Ma’lumotlar tuzilmasi va algoritmlar (DTSA16MBK)
6. Kompyuterni tashkil etish (CORG16MBK)
4. Taʼlim natijalari
4.1. Bilimlar jihatidan:
- Sunʼiy intellektning nazariy asoslari, mashinaviy oʻqitish va chuqur oʻqitishning yetakchi yoʻnalishlari haqida bilimlarga ega boʻlish;
- SI algoritmlarini loyihalash va qoʻllashda qoʻyiladigan talablar, shuningdek, maʼlumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish usullari haqida bilish;
- SI loyihalarini amalga oshirishda normativ-texnik hujjatlar va standartlardan foydalana olish. Yangi ro'yxat saqlandi
4.2. Koʻnikmalar jihatidan:
- SI asosidagi loyihalarni tashkil etish va amalga oshirish, maʼlumotlarni tayyorlash va tahlil qilish koʻnikmalariga ega boʻlish;
- Mashinaviy oʻqitish va chuqur oʻqitish algoritmlarini loyihalash, innovatsion texnologiyalarni qoʻllash va didaktik vositalarni ishlab chiqish malakasini egallashSI loyihalarida interaktiv usullar, maʼlumotlarni vizualizatsiya qilish va tahlil vositalaridan samarali foydalanish, shuningdek, loyiha jarayonini boshqarish va hamkorlikni yoʻlga qoʻyish koʻnikmalariga ega boʻlish. Yangi ro'yxat saqlandi
5. Fan mazmuni
5.1. Maʼruza mashgʻulotlari mazmuni
| № | Mavzu va rejalar | soatlar hajmi |
|---|---|---|
| 1. |
Sun’iy intellektga kirish.
|
2 |
| 2. |
Mashinaviy o‘qitish asoslari.
|
2 |
| 3. |
Neyron tarmoqlar va chuqur o‘qitish.
|
2 |
| 4. |
Tabiiy tilni qayta ishlash.
|
2 |
| 5. |
Mustahkamlovchi o‘qitish.
|
2 |
| 6. |
Sun’iy intellektning axloqiy va ijtimoiy jihatlari.
|
2 |
| Jami | 12 | |
5.2. Amaliy mashgʻulotlar mazmuni
| № | Mavzu va rejalar | soatlar hajmi |
|---|---|---|
| 1. |
Pythonda mashinaviy o‘qitish modelini yaratish
|
2 |
| 2. |
Chiziqli regressiya algoritmini amalda qo‘llash.
|
2 |
| 3. |
Neyron tarmoqni TensorFlow yoki PyTorch yordamida loyihalash.
|
2 |
| 4. |
Tasvirlarni tasniflash uchun konvolyutsion neyron tarmoq yaratish.
|
2 |
| 5. |
Tibbiyot yoki moliya sohasidagi ma’lumotlarni tahlil qilish.
|
2 |
| Jami | 10 | |
Seminar mashgʻulotlari uchun mavzu kiritilmagan yoki ushbu sillabusda Seminar oʻtish nazarda tutilmagan
Laboratoriya mashgʻulotlari uchun mavzu kiritilmagan yoki ushbu sillabusda Laboratoriya oʻtish nazarda tutilmagan
6. Mustaqil taʼlim topshiriqlari
| № | Mavzu |
|---|---|
| 1. |
Sun’iy intellektning tarixiy rivojlanishi va asosiy bosqichlari |
| 2. |
Zaif, umumiy va kuchli SI tushunchalarini o‘rganish |
| 3. |
SIning zamonaviy hayotdagi o‘rni va qo‘llanilishi |
| 4. |
Nazoratli o‘qitish algoritmlarining turlari va xususiyatlari |
| 5. |
Nazoratsiz o‘qitish usullari va ularning afzalliklari |
| 6. |
Ma’lumotlar turlari va ularni SI loyihalari uchun tayyorlash |
| 7. |
Neyron tarmoqlarning arxitekturasi va ishlash prinsipi |
| 8. |
Aktivatsiya funksiyalarining turlari va ularga misollar |
| 9. |
Chuqur o‘qitishda CNN va RNN tarmoqlarining farqlari |
| 10. |
Tabiiy tilni qayta ishlashda BERT modelining o‘rni |
| 11. |
Matnni qayta ishlashda tokenlash va lemmatizatsiya usullari |
| 12. |
Kompyuterli ko‘rishda tasvirlarni tasniflash algoritmlari |
| 13. |
YOLO algoritmining ob’ektlarni aniqlashdagi qo‘llanilishi |
| 14. |
Mustahkamlovchi o‘qitishda agent va muhit o‘zaro ta’siri |
| 15. |
Q-learning algoritmining asosiy tushunchalari va misollari |
| 16. |
SIning tibbiyot sohasidagi amaliy qo‘llanilishi |
| 17. |
Big Data va SI o‘rtasidagi integratsiya imkoniyatlari |
| 18. |
SIning ijtimoiy ta’siri: Ish o‘rinlari va maxfiylik muammolari |
| 19. |
SI loyihalarida axloqiy masalalar va ularni hal qilish yo‘llari |
| 20. |
Pythonda TensorFlow yoki PyTorch yordamida oddiy SI modelini ishlab chiqish |
7. Foydalanilgan adabiyotlar:
7.1. Asosiy adabiyotlar
- Xo‘jaqulov T.A., Malikova N.T. Sun’iy intellekt (O‘quv qo‘llanma). — T.: “Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi”, 2020. 216 b.
- Stuart Russell, Peter Norvig. Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th Edition). Pearson Education Limited. 2021, 1166 p.
- Kevin P. Murphy. Probabilistic Machine Learning: An Introduction. Cambridge, Massachusetts : The MIT Press. 2022, 860 p. 7.2. Qo‘shimcha
7.2. Qoʻshimcha adabiyotlar
- Sadullayeva Sh.A., Yusupov D.F., Yusupov F. Sun’iy intellekt va neyronto‘rli texnologiyalar (O‘quv qo‘llanma). — T.: Mahalla va oila, 2022. – 192 b
- Aurélien Géron. Hands-On Machine Learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow. O‘Reilly Media. 2019 (2nd Edition). Page – 510.
7.3. Axborot manbaalari
- https://www.coursera.org/learn/ai-for-everyone
- https://developers.google.com/machine-learning/crash-course
- https://www.kaggle.com/learn/intro-to-machine-learning
- https://course.fast.ai/
Axborot resurs markazi boshligʻi ______________ G. Qodirova
8. Fanni baholash mezoni va rejasi
8.1. Talabalar bilimini baholash turlari
Mazkur fandan talabalar bilimini baholashda uchta nazorat turidan foydalaniladi. Joriy baholash (JB), oraliq imtixon (OI), yakuniy imtixon (YaI)
Joriy baholash (JB). Ushbu nazorat turi semestr davomida toʻplanib boriladi va quyidagilardan tarkib topadi:
- Workshop. Talabaning mashgʻulotlarda faolligi va unga berilgan savollarga bergan javobi baholanib boriladi;
- Mustaqil ish. Fanning xususiyatidan kelib chiqib, talaba yakka yoki mini guruhlarga boʻlingan holda berilgan vazifalarni taqdimot / media / hisobot / dastur koʻranishida himoya qiladi;
- Vazifa / topshiriqlar. Har bir talaba individul tarzda oʻqituvchi tomonidan berilgan muammoli vaziyat / masala / topshiriqlarni taqdimot / hisobot / dastur koʻrinishida oldindan fan oʻqituvchi bergan namuna asosida bajaradi;
- Davomat. Talabaning dars mashgʻulotlariga qatnashganlik ulushidan kelib chiqib baholanadi.
Oraliq imtihon (OI). Ushbu nazorat turi semestrning (8-haftasida) belgilangan kun davomida oʻtkaziladi. Fan oʻqituvchisi oraliq imtihon shakli va oʻtkazish tartibi toʻgʻrisida talabalarni fan modulini dastlabki darslarida xabardor qiladi.
Yakuniy imtihon (YI). Modul yakunlangandan soʻng yakuniy imtixonlar haftasida test shaklda olinadi. Unda quyidagilar aks etadi:
8.2. Talabalar bilimini baholash mezoni
| № | Nazorat turlari | Izoh | Ball | Oʻtkazilish vaqti (boshlanishi – tugashi) |
|---|---|---|---|---|
| Joriy baholash (JB) | ||||
| 1. | Workshop | Talabaning interfaolligi, mashgʻulotlarda ishtiroki | 5 | 3-13-hafta(lar) davomida |
| 2. | Mustaqil ish | Taqdimot / media / hisobot / dastur shakllarda amalga oshiriladi | 10 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| 3. | Vazifa / topshiriqlar | Taqdimot / hisobot / dastur koʻrinishida rasmiylashtiriladi | 10 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| 4. | Davomat | Talabaning amaliy dars mashgʻulotlariga qatnashganlik ulushidan kelib chiqib baholanadi. | 15 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| Jami | 40 | |||
| Oraliq imtihon (OI) | ||||
| 1. | Yozma | Oraliqqacha oʻtilgan mavzular yuzasidan tayyorlangan. | 20 | 8-hafta |
| Jami | 20 | |||
| Yakuniy imtihon (OI) | ||||
| 1. | Test | Oʻtilgan mavzular yuzasidan testlar | 40 | Oʻquv jarayoni tugagandan soʻng |
| Jami | 40 | |||
| Hammmasi | 100 | |||
8.3. Qoʻqon universitetida baholash tavsifi
| Baho | Foiz | GPA |
|---|---|---|
| A+ | 95-100 | 4.5 |
| A | 90-94 | 4.0 |
| B+ | 80-89 | 3.5 |
| B | 70-79 | 3.0 |
| C+ | 65-69 | 2.5 |
| C | 60-64 | 2.0 |
| F | 0-59 | 0 |
Izoh: Talaba 0-59 oraligʻida oʻzlashtirish koʻrsatkichiga yoki bir fanning 1/3 qismiga sababsiz qatnashmasa oʻqiyotgan semestrida mazkur fandan oʻzlashtirmagan (feyl), akademik qarzdor hisoblanadi. Oʻzlashtirilmagan fanlarni qayta oʻzlashtirish uchun talaba oʻrnatilgan tartibda fan oʻqituvchisi tomonidan berilgan topshiriqlarni bajarishi zarur.
Talabaning fan boʻyicha oʻzlashtirish koʻrsatkichini nazorat qilishda quyidagi mezonlar tavsiya etiladi:
a) aʼlo (A, A+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fanning moxiyati va mazmunini toʻliq yorita olsa;
- fandagi mavzularni bayon qilishda ilmiylik va mantiqiylik saqlanib, ilmiy xatolik va chalkashliklarga yoʻl qoʻymasa;
- fan boʻyicha mavzu materiallarining nazariy yoki amaliy ahamiyati haqida aniq tasavvurga ega boʻlsa;
- fan doirasida mustaqil erkin fikrlash qobiliyatini namoyon eta olsa;
- berilgan savollarga aniq va loʻnda javob bera olsa;
- konspektga puxta tayyorlangan boʻlsa;
- mustaqil topshiriqlarni toʻliq va aniq bajargan boʻlsa;
- fanga tegishli qonunlar va boshqa meʼyoriy-xuquqiy xujjatlarni toʻliq oʻzlashtirgan boʻlsa;
- fanga tegishli mavzulardan biri boʻyicha ilmiy maqola chop ettirgan boʻlsa;
- tarixiy jarayonlarni sharxlay bilsa;
b) yaxshi (B, B+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fanning moxiyati va mazmunini tushungan, fandagi mavzularni bayon qilishda ilmiy va mantiqiy chalkashliklarga yoʻl qoʻymasa;
- fanning mazmunini amaliy ahamiyatini tushungan boʻlsa;
- fan boʻyicha berilgan vazifa va topshiriqlarni oʻquv dasturi doirisida bajarsa;
- fan boʻyicha berilgan savollarga toʻgʻri javob bera olsa;
- fan boʻyicha konspektini puxta shakllantirgan boʻlsa;
- fan boʻyicha mustaqil topshiriqlarni toʻliq bajargan boʻlsa;
- fanga tegishli qonunlar va boshqa meʼyoriy xujjatlarni oʻzlashtirgan boʻlsa.
c) qoniqarli (C, С+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fan xaqida umumiy tushunchaga ega boʻlsa;
- fandagi mavzularni tor doirada yoritib, bayon qilishda ayrim chalkashliklarga yoʻl qoʻyilsa;
- bayon qilish ravon boʻlmasa;
- fan boʻyicha savollarga mujmal va chalkash javoblar olinsa;
- fan boʻyicha matn puxta shakllantirilmagan boʻlsa.
d) quyidagi hollarda talabaning bilim darajasi qoniqarsiz (F) baho bilan baholanishi mumkin:
- fan boʻyicha mashgʻulotlarga tayorgarlik koʻrilmagan boʻlsa;
- fan boʻyicha mashgʻulotlarga doir xech qanday tasavvurga ega boʻlmasa;
- fan boʻyicha matnlarni boshqalardan koʻchirib olganligi sezilib tursa;
- fan boʻyicha matnda jiddiy xato va chalkashliklarga yoʻl qoʻyilgan boʻlsa;
- fanga doir berilgan savollarga javob olinmasa;
- fanni bilmasa.
9. Imtihonga qoʻyilgan talab va koʻrsatmalar
|
1. Talaba imtihon nazorati qoidalarini buzgan hollarda, mazkur fandan imtihon bali bekor qilinishi haqida ogohlantiriladi. 2. Komissiya aʼzosi imtihon boshlanishini eʼlon qilgunga qadar imtihon varagʻini ochish taʼqiqlanadi. 3. Talaba uyali yoki boshqa aloqa vositalari, gadjetlarni oʻchirib, komissiya aʼzosi koʻrsatmasiga binoan oʻzidan uzoqlikda saqlashi shart. Kitob, manuskript, daftar va boshqa koʻmaklashuvchi materiallardan foydalanish mumkin emas. 4. Talabalar bir-biri bilan gaplashishi, imtihon varaqlarini koʻrsatishi, koʻchirtirishi, boshqalarni chalgʻitishi maʼn etiladi. |
5. Oziq-ovqat va ichimliklarni auditoriyaga olib kirishi mumkin emas. Shifokor koʻrsatmasiga binoan dori-darmon, kichik idishdagi suv bundan mustasno. 6. Auditoriyadan ruxsatsiz chiqish mumkin emas. Xususan, imtihonning birinchi va oxirgi 10 minutida auditoriyadan chiqish taʼqiqlanadi. Talaba imtihon varaqasini muddatidan oldin topshirib chiqib ketgan holatda qayta auditoriyaga qoʻyilmaydi. 7. Komissiya aʼzosi imtihon tugashini eʼlon qilganidan soʻng, talaba yozishni toʻxtatadi va imtihon varaqlari yigʻilgunga qadar auditoriyani tark etmaydi. |
10. Fan oʻqituvchisi toʻgʻrisida maʼlumot
| Mualliflar: |
Alimqulov N M |
|---|---|
| Elektron pochta: |
ALimqulov@gmail.com |
| Tashkilot va kafedra: | Qoʻqon universiteti Andijon filiali, Kompyuter injiniringi va raqamli texnologiyalar |
| Taqrizchilar: |
M.K.Mirzaaxmedov - Zahiriddin Muhammad Bobur nomidagi Andijon davlat universiteti Kompyuter injiniringi kafedrasi dotsenti, texnika fanlari falsafa doktori N.Kabulov - Qoʻqon universiteti Andijon filiali Kompyuter injiniringi va raqamli texnologiyalar kafedrasi mudiri, texnika fanlari doktori |
| Talabalarni erkin qabul qilish kuni: | Dushanba-Seshanba, soat 15:00 – 16:00, ______ – xona. |
Sillabus Universitet Kengashining 2025 yil __________________ - sonli yigʻilish bayoni bilan tasdiqlangan.
Sillabus “Kompyuter injiniringi va raqamli texnologiyalar” kafedrasining 202____ yil ______________________ - sonli yigʻilish bayoni bilan maʼqullangan.
|
(imzo) Gʻ. Xolbutayev Akademik ishlar departamenti boshligʻi |
(imzo) S. Dadabayev Fakultet dekani |
(imzo) N. A. Kabulov Kafedra mudiri |
(imzo) N.M.Alimqulov Fan oʻqituvchisi |
